شوق و انس از صدر اسلام تا قرن هفتم
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم السادات قاضی میرسعید
- استاد راهنما عبدالرضا مظاهری پرویز عباسی داکانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تردیدی نیست که هر گروه از عالمان هر علمی الفاظ مخصوص به خود را دارند و از آن برای بیان مقاصد و اهداف خود استفاده می کنند. در میان صوفیان نیز الفاظ و اصطلاحاتی متداول است که مفاهیم خود را با آن اصطلاحات بیان می کنند. البته اصطلاحات عرفا به گونه ای است که بر دیگران پوشیده است زیرا آنها می کوشند که غیر اهلش بر آنها آگاه نشود و در این تحقیق من بر آن شدم که پس از مقدمه ای پیرامون اصطلاح شناسی عرفا به شرح و توضیح دو اصطلاح شوق و انس در عرفان اسلامی از صدر اسلام تا قرن هفتم بپردازم
منابع مشابه
کلام وتصوف اسلامی از صدر اسلام تا حدود430 هجری تصوف
متن حاضر ترجمه ی مبحث مولفان متصوفه ازبخش تصوف‹فصل6›ازمجّلد اول کتاب تاریخ نگارش های عربی ،اثر فؤاد سزگین به زبان آلمانی است.منابع موردنظر تاسال 430 ه بررسی شده است ودر این مبحث 62 تن از متصوفه ی بزرگ معرفی شده اند.خوانندگان ارجمند ،مباحث مربوط به کلام ومعتزله رادر شماره های پیشین این نشریه ملاحظه فرمایند.تدوین مطالب به صورت موضوعی همراه با ترتیب سالشماری است.درهر مبحث بعداز مقدمه ،که در سطوح با...
متن کاملجسم انگاری متکلمان درباره نفس (از قرن سوم تا قرن هفتم هجری)
نوشتار حاضر به بررسی جسمانگاری متکلمان در باب نفس پرداخته است. عموم متکلمان بهجز معدود اشخاصی که با رویکرد عقلی - فلسفی هماهنگ شدهاند، نفس را جسم میدانند؛ این جسمانگاری شامل عرضیت نفس، جسم لطیف، جزء لایتجزی و هیکل محسوس میباشد. در ادامه بحث، لوازم هریک از این نظریات مورد تحلیل قرار گرفته و سپس به بررسی مبانی فکری ایشان در اتخاذ رویکرد جسمانگارانه پرداخته شده است. رویکرد ظاهرگرایانه به نص...
متن کاملتصوف اسلامی در آذربایجان تا آغاز قرن هفتم
تصوف در آذربایجان، بنا به دلایل مختلف دیرتر از سایر نقاط اسلامی آغازشد. هرچند که رگه هایی از اندیشه هایِ عرفانیِ قبل از اسلام در نظرات برخی ازمتصوفه دیده می شود. ولی اغلب، تصوفِ معتدل و مقیّد به شریعت مورد توجّه وتبعیّت آن ها بوده است تا حدی که باباهای بی اعتنا به رسومِ خانقاهی و گاهشوریده حال، مکاشفات خود را در راه تبلیغ شریعت به کار می بستند. صوفیانآذربایجان تا قبل از تسلط مغول، پایبند به تصوف عملی ...
متن کاملعالم اَلَست در متون منثور عرفانی تا قرن هفتم
پیمان ازلی الست که در عالم ذرّ به همه فرزندان آدم ارائه شده، از گذشتههای دور حتّی قبل از اسلام مورد توجه متفکران بوده است. بعد از اسلام، مفسران، محدّثان، فلاسفه و عرفا و... به آن پرداختهاند. عرفا عالم الست را مبتنی بر مشرب عرفانی خود بررسی کرده و بر اساس دریافت خود از این واقعه سخنها گفتهاند. در این نوشته عالم الست و مباحث مربوط به آن در متون منثور کهن عرفانی بررسی شده است و بر اساس کتب مذکور ...
متن کاملسیاوش در آیینه ادب فارسی (تا قرن هفتم)
سیاوش از شخصیتهای مقبول و محوری شاهنامه به شمار میرود که حکایت زندگی پاک و مرگ ناجوانمردانهاش، انعکاس وسیع و چشمگیری در ادبیات فارسی داشته است.این شخصیت، دارای ویژگیهایی خاص و منحصر به فرد است زیرا ریشههایی عمیق در اساطیر ایرانی، اوستا و متون پهلوی دارد و همواره حجم قابلتوجهی از آیینها و مناسک ایرانی در شخصیت فراانسانی او دیده میشود.باتوجه به این پیشینة اساطیری و قدمت دیرینه، میتوان چن...
متن کاملنقد کتاب«جنسیت در آرای اخلاقی از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری»
هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب جنسیت در آراء اخلاقی از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری است که گستره زمانی 7 قرن در دو مقطع مهم از تاریخ ایران؛ یعنی باستان و سدههای نخستین دوره اسلامی را در بر میگیرد. مولف در نظر دارد آراء، نظرات، مسائل حقوقی و فقهی که در این حوزه زمانی در باره جنسیت مونث در آثار و متون این دوره یافت میشود، به عنوان آراء اخلاقی مشخص و تاثیرات آن را تبیین نماید. از این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023